Millennium 000
AVT Bavaria
Helios Slovakia
Kancelária WHO na Slovensku
Kurzy
otestujte sa!

Vyhľadávanie stratených osôb v mestskom prostredí

Kurzy >>  Vyhľadávanie stratených osôb v mestskom prostredí

Regionálne vyhľadávanie - únos

Osoba bola pravdepodobne prevezená určitú vzdialenosť pred tým, ako bola ukrytá. Takto sa oblasť pátrania značne zväčší.

Pokúsime sa určiť hranice oblasti pátrania, napr. predpokladá sa prevoz do 1 hod., do 2 hod., resp. až do 3 hodín. Hranice pátrania sú väčšinou : diaľnice, rieky, pohoria, železničná trať, hranice štátu a ďalšie objekty, ktoré limitujú presun vozidla s obeťou únosu preč z PLS, resp. z miesta únosu.

Úkryt a miesto odvedenia únoscom :

Plán vyhľadávania pre miestne a regionálne vyhľadávanie musí obsahovať všetky pravdepodobné miesta, kde by sa mohla stratená osoba skrývať, resp. na ktoré mohla byť stratená osoba únoscom odvedená.

Miesto, na ktoré by mohla byť "stratená" osoba únoscom odvedená :

  • obvykle ide o miesta , ktoré sú dobre skryté pred verejnosťou a sú ľahko prístupné autom


  • je málo pravdepodobné, že by únosca ”ťahal” telo (obeť únosu) viac ako 50 až 100 metrov od miesta, kam sa dostal autom


  • typické miesta sú : neobývané a opustené budovy, domy a budovy na odľahlých vedľajších cestách, stavenisko, chaty a pod.

Opustené vozidlá, nepoužívané budovy – vrátane povaly, resp. suterénu, by mali zvýšiť pozornosť SAR tímov, pretože unesená osoba tu môže byť na nejaký čas ukrytá.

V danom regióne treba informovať o únose hasičov, zdravotnícky personál, lesných robotníkov, poľnohospodárov, rangerov, aby pozornejšie sledovali dianie okolo seba a informovali políciu o nezvyčajných udalostiach, podozrivých osobách a pod.

”Únikové” cesty – cesty možného úniku únoscu s obeťou :

Bežný jav, až na pár výnimiek, je rýchly prevoz obete únosu vozidlom preč z miesta únosu. Únosca využíva diaľnice a najmä cesty druhej triedy, ktoré mu umožňujú rýchle opustenie miesta činu.

Tieto únikové cesty treba čo najrýchlejšie identifikovať a zabezpečiť ich okamžité uzatvorenie, aby sa únoscovi zabránilo opustiť danú oblasť.

Veľmi citlivo treba zvážiť čas únosu a predpokladanú rýchlosť jazdy vozidla, v ktorom z miesta činu uniká únosca so svojou obeťou – treba správne odhadnúť vzdialenosť uzatvorenia ciest od PLS. Niekedy môže ísť aj o vzdialenosť rovnajúcu sa niekoľkohodinovej jazdy vozidlom, t.j. až stovky km od miesta činu.

Okrem cestných zátarás na všetkých možných únikových cestách treba vyhľadávacími tímami preveriť :
  1. všetky budovy, kríky, potoky, okolie mostov a pod., ktoré sú viditeľné a ľahko prístupné z cesty, pretože únosca tu mohol obeť ukryť, resp. pochovať mŕtvolu (zbaviť sa tela). Je pravdepodobné, že únosca zastavil a bude možné zazrieť vozidlo únoscu, ktoré môže dopomôcť k predpokladu skrýše únoscu, resp. obete únosu. Treba brať do úvahy, že únosca môže mať aj niekoľko áut pripravených na trase úniku, ktoré postupne obmieňa. Únikovú(é) cestu(y) rozdelíme na niekoľko sekcií (dĺžok) tak, aby sme mohli zrealizovať prieskum cesty a jej blízkeho okolia. Prieskum sa realizuje so šoférom a 2 až 4 členmi SAR tímu.


  2. Sekcia sa prechádza vozidlom veľmi pomaly a musíme zadokumentovať každé podozrivé miesto.


  3. Po ceste treba nájsť zreteľný orientačný bod, ktorý je viditeľný z cesty a presne označiť (značiť) začiatok (koniec) sekcie.


  4. Sekciu treba veľmi starostlivo preskúmať, t.j. členovia SAR tímov prezrú blízke okolie cesty.

Aby sa zvýšila bezpečnosť záchranárov a dobrovoľníkov, musia mať na sebe záchranári a dobrovoľníci dobre viditeľné oblečenie – bezpečnostnú vestu.

Keď je vzdialenosť ciest príliš veľká, potom sa počas prvého prieskumu zapíšu podozrivé miesta, ktoré neskôr preveria ďalšie SAR tímy, ktoré sú do vyhľadávania priebežne nasadzované.

Preverujeme obe strany cesty.

   
<< Predchádzajúca lekcia   ?alšia lekcia >>